سرخط خبرها

همسرایی آیینی نواهای عاشورایی در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۸۳۹۵۷
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
همسرایی آیینی نواهای عاشورایی در مشهد برگزار شد
همسرایی آیینی نوحه ها و نواهای عاشورایی با حضور جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی و هنری در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، همسرایی آیینی نوحه‌ها و نوا‌های عاشورایی با حضور جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی و هنری در سالن استاد نوری حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در این مراسم «مجید عسکری» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت ورود حوزه هنری انقلاب اسلامی به موضوع سرود و موسیقی انقلابی و متعهد، استفاده از این ابزار را در نشر معارف دینی و انقلابی ضروری دانست و گفت: به همین منظور حوزه هنری استان تلاش کرد با ایجاد باشگاه سرود حماسی سیمرغ، گامی در جهت آموزش‌های صحیح موسیقی به تشکل‌ها بردارد و با تربیت نیروی متخصص و متعهد، بستری برای تولید و عرضه موسیقی با تکیه بر مولفه‌های ملی، دینی و انقلابی فراهم کند.

وی افزود: در آستانه فرارسیدن ماه محرم امسال و با همراهی دفتر موسیقی حوزه هنری استان، تصمیم بر آن شد که در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر زنده نگه داشتن و احیای نوا‌های سنتی و آیینی کهن و با محوریت نوحه‌ها و مدیحه سرایی‌های قدیمی، بخشی از این نوا‌ها را بازتولید کنیم؛ لذا برخی از نوا‌های قدیمی موسیقی که کم کم می‌رفت به دست فراموشی سپرده شود، در دفتر موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی توسط «جلیل شریعتمدار» مسئول دفتر موسیقی حوزه هنری استان تنظیم شد و با کمک جمعی ۴۰ نفره از مربیان و اعضای گروه‌های سرود باشگاه حماسی سیمرغ، جهت اجرای عمومی آماده شد و امشب نیز این اجرا در حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد.

عسکری خاطرنشان کرد: این اجرا شامل ۹ قطعه است که به صورت ارکسترال و کورال اجرا می‌شود و در آن، از نوا‌های مدیحه سرایی سید الشهدا (ع) از دوره قاجار به بعد از آن، استفاده شده است.

در ادامه این مراسم، این همسرایی آیینی اجرا شد که مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.

همچنین در این مراسم از تابلو نقاشی «محسن اسدی» نیز رونمایی شد. تابلویی با عنوان «پیروزی» که در قطع ۱.۵ در ۱.۵ متر با تکنیک اکریلیک و در سبک اکسپرسیونیسم اجرا شده و اسدی تلاش کرده است در آن با استفاده از رنگ‌ها و عناصر چهارگانه، پیروزی حقیقی سید الشهدا (ع) را به تصویر بکشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->